Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016

Ίδρυση και Συγκρότηση Τοπικού Δικτύου για το Αειφόρο Σχολείο


Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε συνέχεια της από 26/1/2016 με Αρ. Πρωτ. Φ23/277 πρόσκλησής της προς τα σχολεία, εγκρίνει την Ίδρυση Τοπικού Δικτύου για τη σχολική χρονιά 2015-2016 με τίτλο:

«Σχολείο Αειφόρο: Αλλάζουμε το χώρο, τις μεθόδους, τις σχέσεις».

Το ΤΔ θα συντονίζεται από τις Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αλεξάνδρα Τσίγκου και Αγωγής Υγείας Γωγώ Σταματοπούλου. Το δίκτυο εντάσσεται στις δράσεις της «Έδρας UNESCO για την Διαχείριση και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στην Μεσόγειο», υπό την επιστημονική εποπτεία του καθηγητή κ. Μιχαήλ Σκούλλου.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Σκοπός του ΤΔ είναι να γίνει πεδίο για γόνιμο προβληματισμό και ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα στους μαθητές και εκπαιδευτικούς σχετικά με τρόπους και πρακτικές που συνδέονται με τις αειφορικές λειτουργίες του σχολείου.

ΣΤΟΧΟΙ
Το ΤΔ έχει κύριο στόχο τον συντονισμό και την υποστήριξη των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων της Δυτικής Αττικής, τα οποία επιθυμούν να  μετασχηματιστούν σε αειφόρα, καθώς και την ανάπτυξη της επικοινωνίας μεταξύ τους και με ολόκληρη την σχολική κοινότητα, την ενίσχυση πρωτοβουλιών διασχολικών συνεργασιών και συνεργασιών με την τοπική κοινότητα, την επιμόρφωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών, την δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Ο μετασχηματισμός των σχολείων σε αειφόρα γίνεται με τη μεθοδολογία της ολιστικής σχολικής προσέγγισης (whole school approach) και την επεξεργασία των 8 πυλώνων εισόδου:
 1. Δημοκρατία- συμμετοχή 
2. Προαγωγή της μάθησης 
3. Προαγωγή των τεχνών και του πολιτισμού 
4. Αειφορικό κτίριο και αυλή 
5. Εξοικονόμηση ενέργειας και βιώσιμες μετακινήσεις 
6. Εξοικονόμηση φυσικών πόρων 
7. Προαγωγή της Υγείας 
8. Από την τοπική στην παγκόσμια κλίμακα.

Οραματικά, το Σχολείο ως Αειφόρο προάγει τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, καλλιεργεί πνεύμα ομαδικό, προωθεί διαδικασίες συνεργασίας, δίνει ευκαιρίες να ασχοληθούν όλοι με τα κοινά και τη διαχείρισή τους. Το Σχολείο ως Αειφόρο διαμορφώνει ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες μέσα από βιωματικές μεθόδους μάθησης, που τους ενεργοποιούν στην κατάκτηση της γνώσης. Το Σχολείο ως Αειφόρο δίνει τη δυνατότητα σε όλους να νοιάζονται και να παρεμβαίνουν στο χώρο τους ενεργητικά διαμορφώνοντας οι ίδιοι τα παιδαγωγικά κριτήρια. Κατ’ επέκταση τα Αειφόρα Σχολεία λειτουργούν ως ζωντανές κοινότητες μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες όλων των εμπλεκόμενων μελών τους: της διεύθυνσης, των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων, της τοπικής κοινότητας.

Το Αειφόρο Σχολείο θέτει τα θεμέλιά του στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, προάγει την Υγεία, τον Πολιτισμό και την προστασία του Περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, για να προχωρήσει πέρα από αυτά σε μια ολιστική προσέγγιση των δράσεών του.

Συνοπτικά το Σχολείο, για να μετασχηματιστεί σε Αειφόρο, κινείται σε τρεις άξονες:
  • μετασχηματίζει το χώρο του (τις αίθουσες, τους διαδρόμους, την αυλή, τον κήπο)
  • μετασχηματίζει τις μεθόδους διδασκαλίας (προάγοντας σε μεγάλο βαθμό τις βιωματικές, ανακαλυπτικές, ερευνητικές, ομαδοσυνεργατικές μεθόδους)
  • μετασχηματίζει τις σχέσεις των εμπλεκομένων μελών του με τακτικές συνελεύσεις και συνεργασίες προάγοντας τη δημοκρατία και την ισοτιμία.

Επιστημονική Επιτροπή
  1. Μιχαήλ Σκούλλος, ΕΚΠΑ/Έδρα ΟΥΝΕΣΚΟ για την αειφόρο ανάπτυξη και την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη στη Μεσόγειο
  2. Αγγελική Τρικαλίτη, δρ Χημείας, τ. Σχ. Σύμβουλος Χημικών, Συντονίστρια Προγράμματος “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο”
  3. Μαρίνα Δεδούλη, δρ Ψυχολόγος, τ. Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων, Μέλος ΠΟ Προγράμματος “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο”
  4. Γιώργος Παυλικάκης, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ04
  5. Βαρβάρα Νίκα, δρ, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ70
  6. Κατερίνα Καζέλα, δρ Σχ. Σύμβουλος ΠΕ60
  7. Μαρία Δημοπούλου, Υπ/νη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΠΕ Α΄ Αθήνας

Συντονιστική Επιτροπή
  1. Αλεξάνδρα Τσίγκου, Υπ/νη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΠΕ Δυτικής Αττικής
  2. Γωγώ Σταματοπούλου, Υπ/νη Αγωγής Υγείας ΔΠΕ Δυτικής Αττικής
  3. Σταμάτα Βαβούλη, Διευθύντρια 7ου Δ.Σ. Ασπροπύργου
  4. Ασημίνα Πισπιρίγκου, Προϊσταμένη 2ου Νηπ/γείο Άνω Λιοσίων
  5. Χαράλαμπος Παναγιωτίδης, δάσκαλος 2ου Δ.Σ. Νέας Περάμου

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Για να ενταχθεί ένα σχολείο στο Τοπικό Δίκτυο απαραίτητες προϋποθέσεις είναι:
α) Η υλοποίηση ποικιλίας Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας ή Πολιτιστικών Θεμάτων)
β) Η ενεργός συμμετοχή του Διευθυντή ή της Διευθύντριας και δύο τουλάχιστον εκπαιδευτικών για τα Δημοτικά σχολεία, ενώ για τα Νηπιαγωγεία αντίστοιχα της Προϊσταμένης και μίας τουλάχιστον Νηπιαγωγού.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Α/ΑΣΧΟΛΕΙΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ/ΤΡΙΑ-ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
15ο ΔΣ ΕλευσίναςΠαναγιώτα ΑντωνιάδηΕλπινίκη Μιχάλη
Ιουλία Δρετάκη
Ευφροσύνη Δόβα
Δέσποινα Λάσκου
Βασιλική Ιωάννου
Γεώργιος Στρούζας
Αθηνά Λακιάρα
Αικατερίνη Ρεπόρτερ
22ο ΔΣ ΑσπροπύργουΔιονυσία ΤέντεΑγγελική Ηλία
Βασιλική Πετρογιώργου
Μαρία Σαργιώτη
Ευστρατία Καρασαββίδου
Σοφία Λουκίσα
Μαρία Πέππα
Μαρία Ιωάννα Κουκουλά
Ελένη Αποστόλου
Βαία Ντελή
31ο ΔΣ ΑσπροπύργουΙωάννης ΣυμεωνίδηςΕλένη Λιάκου
Θεοδώρα Γρομητσάρη
Σοφία Κωστάκη
Ελένη Πανουκλιά
47ο ΔΣ ΑσπροπύργουΣταμάτα ΒαβούληΔιονυσία Γιώτη
Ελένη Ζαίμη
Κωνσταντίνος Σαπουντζής
59ο ΔΣ ΜεγάρωνΕλευθερία ΚαλαϊτζήΕλένη Βαρελά
Αικατερίνη Παπαφράγκου
62ο ΔΣ Νέας ΠεράμουΕυγενία ΑλεξοπούλουΕλένη Αγερικού
Χαράλαμπος Παναγιωτίδης
7ΔΣ ΦυλήςΧρυσούλα ΚρομμύδαΜαρία Παπαναστασίου
Ελένη Χαρατσάρη
Νίκη Φαρατζή
85ο Νηπ ΕλευσίναςΒασιλική ΣκουρλήΘεοδώρα Πουρή
Γαρυφαλιά Τζίκα
9Νηπιαγωγείο ΦυλήςΓεωργία ΠαπαθανασίουΕυαγγελία Κατσαρού
Σοφία Τσίπρα
102ο Νηπ Άνω ΛιοσίωνΠολυχρονίτσα ΙωαννίδουΑσημίνα Πισπιρίγκου
Σοφία Μαριάννα
112ο Νηπ ΖεφυρίουΧαλκιώτου ΜαρίαΓεωργία Σκεπετάρη
Χριστίνα Παπαγιάννη
123ο Νηπ ΜεγάρωνΦωτεινή ΚοντοπούλουΚυριακοπούλου Αικατερίνη
138ο Νηπ ΜεγάρωνΣοφία ΜητροπούλουΒασιλική Μακρυγιάννη
Παγώνα Λουκά
146ο Νηπ ΜεγάρωνΚωνταντίνα Δουφεξή

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Στα πλαίσια του Τοπικού Δικτύου θα αναπτυχθούν διασχολικές συνεργασίες και άνοιγμα στην τοπική κοινωνία μέσω συνεργασιών των σχολείων με τοπικούς φορείς. Επίσης θα αναπτυχθούν συνεργασίες με τα αντίστοιχα Τοπικά Δίκτυα που έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν πιλοτικά σε άλλες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της Αττικής, καθώς επίσης και με πανελλήνιες αντίστοιχες πρωτοβουλίες άλλων φορέων.

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευσίνας
Τομέας Δημόσιας Υγείας Γενικού Νοσοκομείου Ελευσίνας ΘΡΙΑΣΙΟ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Για την επιστημονική και παιδαγωγική επιμόρφωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών θα υλοποιηθεί κύκλος επιμορφωτικών σεμιναρίων και ημερίδων, με έμφαση στη συμμετοχική και βιωματική εργασία. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί θα παρακολουθήσουν τις σχετικές επιμορφώσεις δρώντας πολλαπλασιαστικά και μεταφέροντας το πνεύμα της αειφορίας στα υπόλοιπα μέλη της κοινότητας.

ΔΙΑΧΥΣΗ ΔΡΑΣΕΩΝ
Οι δραστηριότητες του Τοπικού Δικτύου θα διαχέονται διαδικτυακά μέσα από Ιστοσελίδα,  που θα δημιουργηθεί στην πορεία για τον σκοπό αυτό.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Η διάρκεια λειτουργίας του ΤΔ θα είναι ετήσια, θα αφορά τη σχολική χρονιά 2015-2016 και ενδέχεται να παραταθεί μετά το πέρας της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου